Review: Schrijven, kreng!

Er zijn van die boeken die je wilt lezen vanaf het moment dat je gehoord heb dat ze er komen. Zo ging het ook toen collega-schrijfster Lisette Jonkman mij met enthousiast glimmende oogjes vertelde dat ze een boek met schrijftips mocht gaan schrijven. Ik lees haar boeken met veel plezier, bewondering en hardop gegniffel, dus ik was natuurlijk enorm benieuwd: hoe pakt Lisette de schrijfzaken aan, en zou ik nog wat van haar kunnen leren?

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Dit staat erin
Het boek is opgebouwd uit drie delen:

* Even voorstellen waarin Lisette – je vermoedde het misschien al – zichzelf voorstelt en vertelt over algemene zaken als inspiratie, het schrijfproces en talent. Daarnaast behandelt ze het altijd heikele punt: wanneer mag je jezelf schrijver noemen? Als je schrijft, aldus Lisette. En daar ben ik het helemaal mee eens.
Schrijven kreng! over de technische aspecten die komen kijken bij het schrijven van een boek: personages, plot, spanningsboog en meer van dat soort zaken. Dit gedeelte begint met de ‘schrijf van vijf’: de vijf verschillende soorten schrijver. Erg leuk om te kijken in welke types je jezelf herkent (ik was vroeger een echte Ideeënfabriek en nog steeds wel een beetje, maar tegenwoordig ben ik vooral een kruising tussen de enthousiaste Labrador en de goed voorbereide Planner).
Schrijver zijn is meer dan alleen schrijven waarin Lisette vertelt over het hele circus rondom het schrijven van je boek: zaken als social media, geld verdienen met schrijven en  feedback (‘een cadeautje, maar soms wil je het ruilen’).

Dit vond ik ervan
Veel dingen omtrent schrijven en uitgeven wist ik natuurlijk al, maar omdat Schrijven kreng! heel erg vanuit de eigen ervaring van Lisette geschreven is, vond ik het toch allemaal boeiend om te lezen. Bovendien is altijd goed om te lezen hoe een ander dingen aanpakt. Lisette legt het allemaal lekker bondig en humoristisch uit, dus op die manier is het helemaal niet erg om wat kennis te herhalen.

Ha, en sommige dingen wist ik dus nog niet! Shame on me, met mijn master Literatuurwetenschap. Ik had er serieus nog nooit over nagedacht of mijn personages een extrinsieke of intrinsieke motivatie hadden. En toen ik dat nu voor de verandering eens wel deed, werd mijn herschrijfvoorstel er meteen een stuk interessanter op. Ook had ik nog nooit gehoord van een MacGuffin en slechts vaag van een red herring. En nee, ik ga lekker niet verklappen wat deze dingen zijn. Lees zelf maar. Gna gna.

Dit was voor mij het meest nuttig
Het hoofdstuk waar ik absoluut het meest aan gehad heb, gaat over het maken van karakterdossiers. Voor Dubbelspel heb ik dat vrij uitgebreid gedaan, voor Switch alleen maar even vlug op papier. Het feit dat ik ga herschrijven is natuurlijk een mooie aanleiding om nu ook maar eens goede karakterdossiers aan te leggen, en Schrijven Kreng biedt een handige checklist met een mooie mix van trivia en diepere psychologische drijfveren. Voor ik het wist had ik een prachtige backstory voor één van mijn personages verzonnen.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Eindoordeel
Hoe veel of weinig schrijfervaring je ook hebt, Schrijven Kreng! is een vermakelijk boek dat je schrijfzin zeker zal aanwakkeren. Als je zin hebt in schrijfopdrachtjes, kun je je hart ophalen. En ook als je zelf niet direct de ambitie hebt om te schrijven, maar je Lisettes boeken gewoon heel erg leuk vindt en haar beter wil leren kennen, is dit boek een aanrader. In alle gevallen zou ik zeggen: Lees dit boek, kreng!